1

Δευτέρα 17 Φεβρουαρίου 2014

ΣΚΑΝΔΑΛΟ ΥΠΕΡΚΟΣΤΟΛΟΓΗΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΝΟΜΙΩΝ ΣΤΗΝ ΚΕΡΚΥΡΑ

Η "χρυσή" αγορά

http://www.zougla.gr/


 Αμαρτίες παλαιότερων ετών, που αφορούν οικονομικές... κακοτεχνίες στην κατασκευή μιας λαϊκής αγοράς -η οποία έφτασε στο σημείο να κοστίζει χρυσάφι-, στοιχειώνουν την τοπική κοινωνία της Κέρκυρας αλλά και τη δημοτική αρχή.
Πολυσέλιδο πόρισμα του Σώματος Επιθεωρητών Δημοσίων
Έργων, που διενήργησε έλεγχο κατόπιν εντολής του γενικού επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης Λέανδρου Ρακιντζή, καταγράφει σωρεία παρανομιών και παραπέμπει σε πειθαρχικό έλεγχο ουκ ολίγα πρόσωπα.
Επισημαίνει ότι τα δημοτικά ταμεία εξαιτίας του συγκεκριμένου έργου ζημιώθηκαν περί το ένα εκατομμύριο ευρώ, καθώς, ενώ δημοπρατήθηκε το 2005 με συμβατικό προϋπολογισμό μελέτης 1.382.342 ευρώ, ολοκληρώθηκε το 2011 αντί 2.200.000 ευρώ.
Το παράδοξο είναι ότι ενώ η λαϊκή αγορά λειτουργεί κανονικά, μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει η παραλαβή του έργου από τον Δήμο.
Από την πλευρά του ο δήμαρχος του νησιού Ανδρέας Τρεπεκλής, ο οποίος καλείται να διαχειριστεί τα ανομήματα των προκατόχων του, σε επικοινωνία με τη zougla.gr δηλώνει ότι η μη παραλαβή του έργου «έγκειται στις διαφωνίες που υπάρχουν με την ανάδοχο εταιρεία. Ελπίζουμε πως σύντομα οι όποιες διαφορές θα λυθούν. Εμείς από την πλευρά μας θέλουμε να τηρηθούν τα νόμιμα».
Πώς φτάσαμε όμως μέχρι εδώ;
Ενέκριναν έργο χωρίς πολεοδομική άδεια
Σύμφωνα με το πόρισμα του Σώματος Επιθεωρητών Δημοσίων Έργων, το 2004 ο Δήμος Κέρκυρας ανέθεσε απευθείας σε γραφείο μελετών την εκπόνηση μελέτης για την κατασκευή «Λαϊκής Αγοράς» στη δυτική πλευρά του κέντρου της πόλης.
Το 2005 έγινε δημοπράτηση του έργου και ορίστηκε ανάδοχος. Η νέα λαϊκή αγορά θα χτιζόταν σε έκταση πέντε στρεμμάτων, στη θέση όπου βρισκόταν η παλιά υπαίθρια λαϊκή αγορά της Κέρκυρας.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο προϋπολογισμός που εγκρίθηκε από τη Δημαρχιακή Επιτροπή του Δήμου Κερκυραίων ανερχόταν σε 2.600.000 ευρώ και έπεσε στο 1.382.336 ευρώ μετά την έκπτωση που πρόσφερε η ανάδοχος εργοληπτική επιχείρηση.
Σύμφωνα με τους επιθεωρητές Δημοσίων Έργων που διενήργησαν τον έλεγχο σχετικά με τη νομιμότητα του έργου, «η Δημαρχιακή Επιτροπή μη σύννομα ενέκρινε τη δημοπράτηση του έργου, αφού δεν εφάρμοσε το εγκεκριμένο Πολεοδομικό Σχέδιο της πόλης της Κέρκυρας και χωρίς να εκδοθεί η σχετική οικοδομική άδεια από το αρμόδιο Πολεοδομικό Γραφείο».

Βάσει νομοθεσίας, μάλιστα, η κατασκευή αποτελεί Δημοτική και όχι Λαϊκή Αγορά, όπως χαρακτηρίστηκε το έργο, καθώς οι κτιριακές εγκαταστάσεις είναι μόνιμες και όχι προσωρινού χαρακτήρα. Παράλληλα, στο πόρισμα ελέγχου αναφέρεται ότι ο Δήμος τη στιγμή που υπογράφτηκε η σύμβαση δεν είχε εξασφαλίσει επαρκή χρηματοδότηση. 
Συνέπεια όλων αυτών ήταν η πλήρης ανατροπή του χρονοδιαγράμματος του έργου αλλά και η αύξηση του αρχικού προϋπολογισμού. Πιο συγκεκριμένα, η σύμβαση του έργου «Ανάπλαση Λαϊκής Αγοράς Κέρκυρας» αντιστοιχούσε -αρχικά- σε ποσό 1.382.342 ευρώ. Στο πλαίσιο της εκτέλεσης του έργου ωστόσο υπογράφτηκε πρόσθετη σύμβαση ύψους 650.000 ευρώ. Όπως αναφέρεται στην έκθεση που συνέταξαν οι ελεγκτές Δημοσίων Έργων, από τους λογαριασμούς που ελέγχθηκαν προκύπτει ότι η συνολική δαπάνη του έργου έφτασε τα 2.172.384 ευρώ χωρίς αυτό να ολοκληρωθεί.


«Παράπλευρες παρανομίες»
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι, εκτός από τα χρήματα που δαπανήθηκαν για το έργο, ο Δήμος ενέκρινε εργασίες ύψους 170.000 ευρώ για την ανακατασκευή ενός κτιρίου (κτίριο Παλλάδας) στο οποίο θα γινόταν η μετεγκατάσταση των συνεργείων του Δήμου. Σύμφωνα με το πόρισμα των ελεγκτών, «στο συμβατικό αντικείμενο του έργου ανάπλασης της Λαϊκής Αγοράς δεν προβλεπόταν και δεν περιλαμβανόταν η ανακατασκευή του κτιρίου Παλλάδας, το οποίο ιδιοκτησιακά ανήκει στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο. Οι εργασίες αυτές δεν μπορούν να χαρακτηριστούν συμπληρωματικές και αναγκαίες λόγω απρόβλεπτων περιστάσεων. Η έγκρισή τους ήταν μη σύννομη».
Απευθείας ανάθεση για να ολοκληρωθεί το έργο
Για την εκτέλεση των υπολειπόμενων εργασιών του έργου έγινε απευθείας ανάθεση στον αρχικό ανάδοχο. Η σύμβαση με την ονομασία «Ολοκλήρωση Εργασιών Λαϊκής Αγοράς» υπογράφτηκε το 2010 και αντιστοιχούσε σε 346.000 ευρώ. Το έργο ωστόσο δεν έμελλε να ολοκληρωθεί ούτε αυτήν τη φορά, αφού έγινε διάλυση της σύμβασης πριν ολοκληρωθούν οι προβλεπόμενες εργασίες. Τελικά το έργο το αποπεράτωσαν τα συνεργεία του Δήμου.
Σύμφωνα με το πόρισμα ελέγχου του ΣΕΔΕ, «η συνολική δαπάνη του έργου αυξήθηκε τουλάχιστον κατά 1.102.642 ευρώ», καθώς στο ποσό αυτό δεν συνυπολογίζονται οι δαπάνες για εργασίες από τα συνεργεία του Δήμου.
Η αδυναμία του Δήμου να ανταποκριθεί στις οικονομικές του υποχρεώσεις έναντι του αναδόχου για τα εξεταζόμενα έργα, λόγω μη έγκαιρης εξασφάλισης επαρκών χρηματοδοτικών πόρων, καθώς και η διάλυση της σύμβασης του έργου «Ολοκλήρωση Εργασιών Λαϊκής Αγοράς» συνέτειναν στη δημιουργία προσκομμάτων για άσκηση αποτελεσματικής διοίκησης των έργων από τη Διευθύνουσα Υπηρεσία, αλλά και στη δημιουργία τεταμένου κλίματος μεταξύ του Φορέα κατασκευής του έργου και του αναδόχου
Το αποτέλεσμα είναι σήμερα, τεσσεράμισι χρόνια από την ολοκλήρωση του έργου και ενάμιση χρόνο από την κοινοποίηση της Διαταγής της Διευθύνουσας Υπηρεσίας στον ανάδοχο για την οριστική διακοπή των εργασιών του έργου, οι διαδικασίες παραλαβής να εκκρεμούν, καθώς δεν έχει συγκροτηθεί ούτε η Επιτροπή Παραλαβής.
Δείτε τα συμπεράσματα του πορίσματος


Δεν υπάρχουν σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου